Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2017

Στην προκυμαία της Σμύρνης», που θεωρείται αριστούργημα γραφής και διδάσκεται, στους φοιτητές αγγλικής φιλολογίας σε πολλά πανεπιστήμια, γράφει:

«Στην προκυμαία της Σμύρνης», που θεωρείται αριστούργημα γραφής και διδάσκεται, στους φοιτητές αγγλικής φιλολογίας σε πολλά πανεπιστήμια, γράφει:

«Είχαμε ρητές εντολές να μην επέμβουμε, να μη βοηθήσουμε… Το πλοίο μας είχε τόση δύναμη που θα μπορούσαμε να βομβαρδίσουμε όλη τη Σμύρνη και να σταματήσουμε το μακελειό, αλλά η εντολή ήταν να μην κάνουμε τίποτα… Ο Χεμινγουέι ως πολεμικός ανταποκριτής...... Ξέρει ότι 1.250.000 Έλληνες διώχτηκαν από τα σπίτια τους με την ανταλλαγή των πληθυσμών: «Ό,τι και να πει κανείς για το πρόβλημα των προσφύγων στην Ελλάδα δεν πρόκειται να είναι υπερβολή. Ένα φτωχό κράτος με μόλις 4 εκατομμύρια πληθυσμό πρέπει να φροντίσει για άλλο ένα τρίτο των κατοίκων. Και τα σπίτια που άφησαν οι Μουσουλμάνοι που έφυγαν δεν επαρκούν σε τίποτα, χώρια η διαφορά στο επίπεδο κουλτούρας που είχαν συνηθίσει οι Έλληνες στην Κωνσταντινούπολη».

Σε μια άλλη ανταπόκρισή του στη «Σταρ» γράφει:

«Βρίσκομαι σε ένα άνετο τρένο, αλλά με τη φρίκη της εκκένωσης της Θράκης, όλα μου φαίνονται απίστευτα. Έστειλα τηλεγράφημα στη «Σταρ» από την Αδριανούπολη. Δεν χρειάζεται να το επαναλάβω. Η εκκένωση συνεχίζεται…. Ψιχάλιζε. Στην άκρη του λασπόδρομου έβλεπα την ατέλειωτη πορεία της ανθρωπότητας να κινείται αργά στην Αδριανούπολη και μετά να χωρίζεται σ’ αυτούς που πήγαιναν στη Δυτική Θράκη και τη Μακεδονία. .. Δε μπορούσα να βγάλω από το νου μου τους άμοιρους ανθρώπους που βρίσκονταν στην πομπή γιατί είχα δει τρομερά πράγματα σε μια μόνο μέρα. Η ξενοδόχισσα προσπάθησε να με παρηγορήσει με μια τρομερή τούρκικη παροικία: «Δε φταίει μόνο το τσεκούρι, φταίει και το δέντρο». (Toronto Star, 14 Νοέμβρη 1922)

«Η υποχώρηση του ελληνικού στρατού ήταν μια θλιβερή υπόθεση, αλλά δε χρειάζεται να κατηγορούμε γι’ αυτό τον απλό Έλληνα φαντάρο. Ακόμα και όταν γινόταν εκκενώσεις περιοχών οι Έλληνες δρούσαν ως πραγματικοί στρατιώτες. Ο Κεμάλ θα είχε μεγάλο πρόβλημα αν ήταν να τους αντιμετωπίσει στη Θράκη. Ο λοχαγός Wittal του Ινδικού Ιππικού, που βρισκόταν στην Ανατόλια ως παρατηρητής κατά τη διάρκεια του πολέμου των Ελλήνων με τον Κεμάλ, μου είπε: «Οι Έλληνες στρατιώτες ήταν μαχητές πρώτης κατηγορίας. Οι αξιωματικοί τους ήταν άριστοι…. Θα μπορούσαν να έχουν καταλάβει την Άγκυρα και να τελειώσουν τον πόλεμο αν δεν είχαν προδοθεί». Κατά τον Χεμινγουέι η προδοσία αυτή πήγασε και από τους συμμάχους, αλλά και από τον βασιλιά Κωνσταντίνο που αντικατέστησε τους έμπειρους –αλλά βενιζελικούς- αξιωματικούς, με δικούς του «που ποτέ δεν είχαν ακούσει τον κρότο της μάχης». Και τελειώνει με μια πρόταση που δεν θα την έγραφε ποτέ ένας απλός δημοσιογράφος αν δεν είχε μέσα του το ταλέντο του μεγάλου νομπελίστα συγγραφέα: «Όλη μέρα περνούν δίπλα μου, λεροί, εξαντλημένοι, αξύριστοι, ανεμοδαρμένοι στρατιώτες που βαδίζουν στη γκρίζα γυμνή ύπαιθρο της Θράκης. Χωρίς μπάντες, χωρίς [ανθρωπιστικές] οργανώσεις να τους ανακουφίσουν, χωρίς τόπο να ξαποστάσουν, παρά γεμάτοι ψείρες, με βρώμικες κουβέρτες και κουνούπια όλη τη νύχτα. Είναι οι τελευταίοι από αυτό που ήταν κάποτε η δόξα της Ελλάδας. Κι αυτό είναι το τέλος της δεύτερης πολιορκίας της Τροίας» (Toronto Star, 3 Νοεμβρίου 1922).
«Δε θέλω να κοιμηθώ γιατί έχω τη προαίσθηση ότι αν κλείσω τα μάτια μου στο σκοτάδι και αφεθώ στον εαυτό μου, η ψυχή μου θα βγει από το σώμα».
Σε ένα από τελευταία του άρθρα από την Τουρκία στην Τορόντο Σταρ γράφει:

«Ποιος θα θρέψει τόσο πληθυσμό; Κανένας δεν το ξέρει και μέσα στα επόμενα χρόνια ο χριστιανικός κόσμος θα ακούει μια σπαρακτική κραυγή που ελπίζω να φτάσει και ως τον Καναδά: «Μην ξεχνάτε τους Έλληνες!».
Λίγα λόγια για τον Έρνεστ Χεμινγουέι
Ο Έρνεστ Χεμινγουέι γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1899. Υπηρέτησε ως εθελοντής νοσοκόμος στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο όπου και τραυματίστηκε βαριά. Μόλις 20 χρονών διετέλεσε πολεμικός ανταποκριτής της «Τορόντο Σταρ» στην Ευρώπη και περιέγραψε τη Μικρασιατική Καταστροφή. Το 1925 εκδίδει το πρώτο λογοτεχνικό βιβλίο του «Στην εποχή μας» με πρώτο διήγημα το διήγημα «Στην προκυμαία της Σμύρνης».

Το 1929 εκδίδει το μυθιστόρημα «Αποχαιρετισμός στα όπλα» που γίνεται παγκόσμια επιτυχία. Το 1933 κυκλοφορεί η συλλογή διηγημάτων του «Τα χιόνια του Κιλιμάντζαρου». Το 1940 δημοσιεύεται το βιβλίο του «Για ποιον χτυπάει η καμπάνα». Όλα αυτά τα έργα του γυρίστηκαν σε ταινίες, με το τελευταίο να αποσπά βραβείο Όσκαρ ηθοποιίας η Κατίνα Παξινού. Το 1952 εκδίδει το μυθιστόρημα «Ο γέρος και η θάλασσα». Το 1954 τιμάται με το βραβείο Νόμπελ για τη λογοτεχνία....~ΧΑΡΑ

Γ.Ρίτσος

Το περίσσιο είναι ψεύτικο,
το λιγοστό είναι ντροπαλό κι εγώ δεν το ‘χω σκοπό
να καμαρώσω για τίποτα πιότερο,
για τίποτα λιγότερο από ΑΝΘΡΩΠΟΣ..
Γ.Ρίτσος

Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2017

Τίτος Πατρίκιος, Κυκλικό (Λυσιμελής Πόθος

Άραγε πώς γεννιέται
από ένα τίποτα η επιθυμία;
Πώς η επιθυμία γίνεται έρωτας,
ο έρωτας πώς αλλάζει
σε μακρινή ανάμνηση
Άραγε πώς μπορεί
η ανάμνηση να σβήνει
μες στο τίποτα;

Τίτος Πατρίκιος,
Κυκλικό (Λυσιμελής Πόθος)

"Περιμένοντας το βράδυ" Τάσος Λειβαδίτης

εν ξέρω πώς, δεν ξέρω πού, δεν ξέρω πότε, όμως τα βράδια
κάποιος κλαίει πίσω από την πόρτα κι η μουσική είναι φίλη μας, και συχνά μέσα στον ύπνο ακούμε τα βήματα παλιών πνιγμένων ή περνούν μες στον καθρέφτη πρόσωπα που τα είδαμε κάποτε σ' ένα δρόμο η ένα παράθυρο και ξανάρχονται επίμονα σαν ένα άρωμα απ' τη νιότη μας, το μέλλον είναι άγνωστο το παρελθόν ένα αίνιγμα, η στιγμή βιαστική κι ανεξήγητη. Οι ταξιδιώτες χάθηκαν στο βάθος .. άλλους τους κράτησε για πάντα το φεγγάρι .. οι καγκελόπορτες το βράδυ ανοίγουνε μ' ένα λυγμό, οι ταχυδρόμοι ξέχασαν το δρόμο, κι η εξήγηση θα 'ρθει κάποτε, όταν δεν θα χρειάζεται πια καμία εξήγηση .

"Περιμένοντας το βράδυ" Τάσος Λειβαδίτης

Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017

Ν. Καζαντζάκης.

«Οι μισές δουλειές, οι μισές κουβέντες, οι μισές αμαρτίες, οι μισές καλοσύνες έφεραν τον κόσμο στα σημερινά χάλια.
Φτάσε, μωρέ άνθρωπε, ως την άκρα, βάρα και μη φοβάσαι! Πιο πολύ σιχαίνεται ο Θεός το μισοδιάολο παρά τον αρχιδιάολο!».
Ν. Καζαντζάκης.

Από τις Αποδημητικές Καλημέρες, της Κικής Δημουλά:

Από τις Αποδημητικές Καλημέρες, της Κικής Δημουλά:
Ἄρχισε ψύχρα.
Τὸ γύρισε ὁ καιρὸς σὲ ἀναχώρηση.
Ἡ πρώτη μέρα τοῦ Σεπτέμβρη
ξοδεύτηκε σὲ κάποια ὑδρορροή.
Ὡς χθὲς ἀκόμα ὅλα ἔρχονταν.
Ζέστες, ἡ διάθεση γιὰ φῶς,
λόγια, πουλιά,
πλαστογραφία ζωῆς.
Γονιμοποιοῦνταν κάθε βράδυ τὰ φεγγάρια,
πολλοὶ διάττοντες ἔρωτες
ἦρθαν στὸν κόσμο τὸν περασμένο μήνα.

Θες να σου μάθω πώς να με κάνεις να σε ερωτευτώ;

Θες να σου μάθω πώς να με κάνεις να σε ερωτευτώ;


Δεν θα κρυφτώ, είμαι δύσκολη. Θέλω πολλά και ξεχωριστά, μην γελιέσαι δεν θέλω ακριβά ή φανταχτερά δώρα, ούτε δείπνο σε πανάκριβο εστιατόριο ή βόλτα με ιδιωτικό τζετ. Εγώ θέλω κάθε βράδυ να μου λες καληνύχτα με μια καρδούλα μαζί, όχι εκείνη την απλή κόκκινη καρδιά, αυτή είναι πολύ απλή για τέτοιο συναίσθημα. Θέλω να βγαίνουμε σε πάρκα και να μου μιλάς για εσένα, για τα όνειρα σου, για τις απόψεις σου και μετά να με ακούς εμένα, να σου μιλάω για όλα αυτά. Θέλω να έρχεσαι με μια σοκολάτα και να μου χαμογελάς και να μου λες ‘έκπληξη!’. Θέλω να τρελαίνεις τους φίλους σου για εμένα. Θέλω να έρχεσαι μεθυσμένος και να μου λες πως με θες, πως με έχεις ανάγκη, πως φοβάσαι πως θα με χάσεις. Θέλω μετά από κάθε κουραστική μέρα για εμένα, να έρχεσαι και να μου λες ‘είσαι για κανένα σουβλάκι ή γλυκό;’, θέλω να έρχεσαι με ένα τριαντάφυλλο στο χέρι και να με φιλάς στο μέτωπο χωρίς να υπάρχει το γιατί ή το επειδή, θέλω να ξέρεις κάθε λεπτομέρεια μου, κάθε αδυναμία μου αλλά παρόλα αυτά να στέκεσαι ακόμη κοντά μου, θέλω να συχνάζουμε όλοι μαζί, με τους φίλους σου ή και με τους δικούς μου, θέλω να έχεις τις καλύτερες σχέσεις με την μαμά μου και εγώ να νευριάζω για αυτό και εσύ να γελάς, θέλω να μου κάνεις πάντα εκπλήξεις, μικρές εκπλήξεις, τίποτα συναρπαστικό, θέλω όταν θα έχω περίοδο να μην φεύγεις αλλά να με ανέχεσαι, να μου φέρνεις πολύ φαί και ταινίες και να με αφήνεις να κλαίω στον ώμο σου, θέλω να βλέπουμε ταινίες μαζί και να σε ζαλίσω με τον καυτό πρωταγωνιστή και εσύ να ζηλεύεις, θέλω να είμαι πασαλειμμένη με κέτσαπ και τζατζίκι και να με βρίσκεις πανέμορφη, να φοράω πιτζάμες με Hello Kitty ή φαρδιές μπλούζες και να με βρίσκεις sexy, θέλω να μου δίνεις ρούχα σου, με το άρωμα σου και να βγαίνω έτσι και να μυρίζω εσυ, θέλω να μου θυμίζεις κάθε φόρα πως με θες και κάθε φόρα να με κάνεις να νιώθω πανέμορφη, μοναδική. Έχω κι άλλα θέλω, έχω κι άλλα πολλά θέλω αλλά ξέρω πως κανείς δεν θα βρεθεί και απλά το προσπερνάω και ελπίζω για το ουτοπικό όνειρο....
από τη Σελίδα Ανθρωπάρια

Τόσα φθινόπωρα.....Τ.Λειβαδίτης



Τόσα φθινόπωρα
και δε γνωρίσαμε ακόμα την ψυχή μας
κι ω συντριβή του ονείρου μας:
μας έκλεισες όλους τους δρόμους
για να μας ανοίξεις ένα μονοπάτι στο άγνωστο...
Τ.Λειβαδίτης

Αγαπημένες Σκέψεις

...